Att flyga helikopter kan vara roligt – speciellt om man nyss blivit helikopterpilot och vill ge sig upp i det blå. Det förekommer sällan olyckor med helikoptrar men ibland sker de och då inte sällan med dödlig utgång. Vi ska se över ett par stora helikopterolyckor som hänt – både i Sverige och utomlands.
Olyckan vid Kebnekaise
År 2000 i augusti skedde en svår helikopterolycka vid Kebnekaisefjällen. Helikoptern störtade rakt in i bergväggen efter ett stort räddningspådrag av några personer som hade givit sig ut för att klättra. Två personer – den ena 50 år och den andra hela 80 år, hade i uppdrag att placera en namnlåda uppe på ett av bergstopparna i närheten. Det hela började relativt bra med fint väder och rimliga vindar. Dock tilltog vädret och det började både blåsa upp och regna. Även temperaturerna började sjunka. Detta hade bidragit till att de två klättrarna hade byggt en bivack. Det började också bildas is. Man väntade på de två personerna men ingen kom ner.
Flera räddningsinsatser började göras, de fick en viss kontakt med personerna men väderleken var svår även för helikopterflygning. Dock lyckades en helikopter ta sig upp med läkare och hitta de två som var medtagna vid det här tillfället. En hel räddningsgrupp var nu på plats däruppe men skulle naturligtvis flygas ner igen. Det var under nedflygningen på natten som olyckan skedde. Den 11 augusti 2000 stötte helikopterpropellern emot en klippa och kraschade – med en stor brand som följd. Dock hade de ännu inte hunnit hissa upp klättrarna ännu. Det blev ett stort mediepådrag och man konstaterade att denna olycka hade skett tidigare med samma typ av helikopter.
Många var de som satt och tog del av händelsen – från hemmasofforna till någon hyrd Kontorslokal i Sveriges många städer.
Helikopterolyckan i rallyloppet Paris-Dakkar 1986
Den store visionären och racerföraren Thierry Sabine var grundaren till det världsberömda loppet Paris-Dakkar eller Dakkarrallyt som man säger med enklare språk. Det var under 1977 som han själv körde vilse i öknen i Mali under ett annat lopp och hittades först tre dagar senare, vid full vigör. Han älskade landskapet och bestämde sig för att skapa ett lopp baserat på den tur han gjorde när han irrade bort sig. Loppet blev enormt stort och en folkfest samtidigt.
1986 satte sig grundaren Sabine i en helikopter med en journalist och den franske artisten Daniel Balavoine som var nere i öknen för att samtidigt hjälpa det fattiga folket i närheten – och se på loppet från ovan. Under kvällen den 14 januari 1986 inträffade en sandstorm runt dem och de var tvungna att nödlanda. Dock bestämde de sig tydligen för att fortsätta färden och utmana vädergudarna. Det skulle de inte ha gjort för ca halv åtta samma kväll kraschade helikoptern och efterlämnade inga överlevande.